Как се преодолява страхът от летене… Капитан Марио Бакалов пред ФАКТИ

27 Март, 2025 08:40 2 706 26

  • капитан-
  • марио-
  • бакалов-
  • самолет-
  • батерия-
  • зареждане-
  • пилот-
  • сигурност

В авиацията днес се подбират личности, които избягват риска и са премерени, предпазливи, със силно чувство за отговорност, казва пилотът

Как се преодолява страхът от летене… Капитан Марио Бакалов пред ФАКТИ - 1
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Гражданската авиация се развива с бурни темпове, защото се правят все по-сигурни самолети. Технологиите също навлизат, но именно за тях ще си говорим. Качваме се в самолета с лаптоп, мобилен телефон, зареждаме ги, работим. Какви рискове крие това, за да има авиокомпании, които въвеждат ограничения… Пред ФАКТИ говори капитан Марио Бакалов.

- Капитан Бакалов, има ли по-смели мъже от пилотите?
- Пилотите нито са много смели, нито са само мъже. В днешно време професията изисква съвсем други качества в сравнение с авиацията преди 40-50 години. Днешните пилоти разчитат най-вече на т.н. „меки умения“. В авиацията днес се подбират личности, които избягват риска и са премерени, предпазливи, със силно чувство за отговорност. Забравете за филмите от Холивуд - те нямат нищо общо с реалността. Също така, всъщност, пилоти стават все повече жени, а в някои авиокомпании дори всеки десети пилот вече е жена.

- Качваш се на самолета и политаш. Кога политането става рутина и си казвате: „Аз мога, аз знам какво правя?“
- Въпреки изключително добрата подготовка под формата на постоянни тренинги и богатия опит, всеки полет е различен и изисква съсредоточаване. Затова не мога да потвърдя, че някога се развива истинска рутина. Допълнително във всеки един момент може да се развие ситуация, която да изисква всички умения от нас, така че ние нямаме право да се отпуснем и да заложим единствено и само на опит и рутина.

- Вие обичате да разказвате за авиацията просто и разбираемо. Скоро повдигнахте въпроса за зареждането на батерии – на телефони, лаптопи, таблети, по време на полет. Какви рискове крие това?
- Зареждането на батерии по време на полет принципно е безопасно, стига да се спазват определени правила и ограничения. Основният риск идва от прегряване на литиево-йонните батерии, които се използват в повечето електронни устройства. Ако батерията е дефектна или повредена, тя може да се нагорещи прекомерно и дори да предизвика термичен разгон – процес, при който батерията се самозапалва.
Затова авиокомпаниите препоръчват:
- Да не се зареждат устройства, които са повредени или прегряват
- Да не се оставят устройства без надзор, докато се зареждат
- Да не се използват неоригинални или нискокачествени зарядни устройства
- Power Banks (т.н. „външни батерии“) да се съхраняват в РЪЧНИЯ багаж, а не в чекирания, защото ако има проблем, екипажът може да реагира бързо.

- Кои са по-рискови - външните батерии (Power Banks) или на самите устройства?
- Power Banks са по-рискови от батериите в самите устройства,

защото имат по-голям капацитет, по-слаба защита от прегряване и са по-уязвими на удари и повреди.

Освен това, евтините модели често нямат добра термична регулация. Затова авиокомпаниите ги допускат само в ръчния багаж и ограничават капацитета им. Ако Power Bank се повреди или прегрее, рискът от запалване е по-висок в сравнение с вградените батерии.

- Някои авиокомпании, като Singapore Airlines и Thai Airways, започнаха да забраняват ползването и зареждането на Power Banks от бордовата електрическа система. На какво се базира тази забрана, какви доводи изтъкват?
- Забраната за използване и зареждане на Power Banks от бордовата електрическа система се основава на съображения за безопасност. Основните доводи на авиокомпаниите са:
-- риск от прегряване и пожар – литиево-йонните батерии в Power Banks могат да прегреят или да влязат в термичен разгон, особено ако са дефектни или некачествени
-- нестабилно електрозахранване – бордовата електрическа система не е предназначена за зареждане на външни батерии и може да доведе до пренапрежение или нестабилно зареждане
-- контрол и превенция – ако Power Bank остане без надзор по време на зареждане и възникне проблем, е по-трудно екипажът да реагира бързо. Авиокомпаниите прилагат тези мерки, за да минимизират риска от инциденти в самолета

- Пожар на борда – как се действа при такава ситуация?
- Има две основни действия, които се предприемат в такива случаи, но те вървят паралелно. Първо, пилотите се отправят към най-близкото летище и се подготвят за (аварийно) кацане. Второ, кабинният екипаж търси причината и локацията за пожара, и се опитва да го загаси възможно най-бързо с наличните средства на борда. При пожар всяка минута е решаваща и са нужни добре координирани действия, които ние, разбира се, постоянно тренираме.

- Разкаже ни и за онлайн семинара за преодоляване на страха от летене. Колко хора страдат от страх от летене и как се преодолява това?
- Провеждаме онлайн семинари за хора със страх от летене, където заедно с авиационен психолог обясняваме как работи авиацията и човешката психика, какви са механизмите за безопасност и как да управляваме тревожността. Около 40-50% от хората изпитват някаква форма на страх от летене, а 10-20% имат силен дискомфорт. Преодоляването става чрез информация, техники за релаксация и постепенна експозиция. Целта ми е да помогна на участниците да летят по-уверено и спокойно.


Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 13 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 страхът от летене ли?

    8 4 Отговор
    стюардесите да сервират безплатни питиета и храна при тези скъпи билети и страхливите пътници по малко ще мислят за лошото
  • 4 Радио Елто

    6 0 Отговор
    Полезно
  • 5 летец пилот

    7 2 Отговор
    Преодоляването на страха от летене става с тренировки,учене,усвояване на информация за летателното средство,подкрепа от колеги и колежки. С напредването в обучението страхът отлита. Зареждаме се с щение за изпълнение на поставените задачи. И телесните неразположения се преодоляват.

    Коментиран от #8, #25

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 ☠️ Е К С Х У М А Т О P Ь T ☠️

    3 4 Отговор
    страх немам, но и пари немам
  • 8 честен ционист

    1 7 Отговор

    До коментар #5 от "летец пилот":

    Какво учене, като в модерните самолети е 99% автоматика и автопилот. Дори един Ди Каприо успешно се представи като втори пилот на Pan Am във филма Поймай меня, если сможешь!

    Коментиран от #10

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 факт

    7 0 Отговор

    До коментар #8 от "честен ционист":

    Не говори глу пости
  • 11 Бъдеще

    9 0 Отговор
    Този пилот има много интересна страница във ФБ. Дава много и разнообразна информация за всичко свързано с неговата професия.

    Коментиран от #12

  • 12 Кака Наска Байконурова

    1 5 Отговор

    До коментар #11 от "Бъдеще":

    А казва ли, че Земята е ПЛОСКА?

    Коментиран от #16

  • 13 Механик

    4 2 Отговор
    Който го е страх от мечки, да не ходи в гората.
    Така знам аз. Другото е ала-бала.
  • 14 С парашут на гърба

    2 3 Отговор
    Бориш страха
  • 15 Моди па си ме блокнал

    3 0 Отговор
    Аз па ползвам впн и па пиша хахахахаххахах
  • 16 Бъдеще

    5 0 Отговор

    До коментар #12 от "Кака Наска Байконурова":

    Плоска не, но от него знам, и това тайна, да знаеш, че Земята е паралелепипед... 😉

    Коментиран от #21

  • 17 Мдаааа

    4 3 Отговор
    Ами страха от летене се преодолява по същият начин както страха от плуване във вода. Намираш един приятел който да те бутне в плувния басейн откъм дълбоката страна. И започваш да плуваш към стълбичката на басейна. Аз така се научих. И с летенето е така. Хвърлят те с парашут от един самолет и после няма да имаш проблеми с височините.

    Коментиран от #19

  • 18 Някой

    1 0 Отговор
    Какво има да те е страх да летиш? Все едно се качваш в асансьор. Тръгва и спира някъде. За първи път съм летял когато съм бил на 3 месеца. Сещам се как се кефех на буря, как се клати самолета. ;) На пилота едва ли е било до кеф, че трябваше скоро да каца. Не съм летял от много отдавна.
  • 19 Ъхъ

    5 0 Отговор

    До коментар #17 от "Мдаааа":

    И в гражданските полети сите с по 2 парашута, ей така, ако единият не се отвори, другият е сигурен. Гоооуууем пример си дал.

    Коментиран от #24

  • 20 Кенеф 16

    4 0 Отговор
    Никой няма страх от летене, плуване или бягане. Фобиите са свързани с приземяване, падане, удавяне и препъване.
  • 21 Знаещ

    7 1 Отговор

    До коментар #16 от "Бъдеще":

    Нито е плоска Земята, нито е паралелепипед. Кръгла си е. Обаче тайната е, че ние не сме от външната част на кълбото, а от вътрешната. Тоя модел обяснява много неща. Например като се върти Земята, а ние сме от външната и част то ще се разхвърчим из космоса заедно с океаните и къщите и т.н. Но понеже сме от вътрешната част на сферата инерцията ни притиска към Земята. Това обяснява и гравитацията която никой досега не е обяснил какво е. Ами няма гравитация. Просто инерционните сили от въртенето на Земята ни притискат към нея.

    Коментиран от #22

  • 22 4738

    3 0 Отговор

    До коментар #21 от "Знаещ":

    Така е, нали, и истинското име на Земята е Саракш.
  • 23 Свободен

    5 0 Отговор
    Страхотен пилот и човек!
    Следя го във фейсбук.
    Имам голяма МОЛБА към всички коментеращи.
    Не хвърляйте мръсотия въпху него, този човек е гордост за България!
    Предварително брагодаря! :-)
  • 24 редник

    3 0 Отговор

    До коментар #19 от "Ъхъ":

    Парашути в съвременните реактивни самолети няма, защото скоростта им е голяма. Безопасно може да се скача до 300-350 км, и то от заден люк, и до 5- 6 км височина, нагоре трябва маска и кислород.
    На по-млади години направих над 1000 скока, но без парашут винаги ми е... неприятно да летя...
  • 25 А50

    3 0 Отговор

    До коментар #5 от "летец пилот":

    Колкото повече е видял човек, толкова повече го е страх
  • 26 Факт

    2 0 Отговор
    То при толкова перипетии, проверки и опашки, накрая човек забравя че ще лети!